Joga i medytacja: jak pracuje Twój mózg w trakcie jogi?

Każdy z nas (a jak nie każdy to większość) słyszała o fizycznych korzyściach płynących z jogi. Wiele osób wie, że joga jest dobrym sposobem na poprawę elastyczności, postawy, siły, utraty wagi i wielu innych pozytywnych przemian w naszym organizmie. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że joga jest również dobrym sposobem na usprawnienie pracy naszego mózgu. Joga jest formą medytacji i może być praktykowana wyłącznie mentalnie lub w połączeniu z tradycyjnymi pozami. Joga sprzyja relaksacji, a nawet początkujący odczuwają większą stabilność psychiczną podczas każdego treningu.

Każdy człowiek od czasu do czasu odczuwa napięcie spowodowane stresującą pracą czy sytuacją w domu, a wiele pozycji jogi wiąże się z łagodzeniem stresu i niepokoju. Pozycje stosowane w trakcie treningu jogi mogą korzystnie wpłynąć na wszystkich ludzi. Bez względu czym stres jest wywołany, uspokajająca natura uprawiania jogi może zmniejszyć uczucie stresu i lęku w umyśle i ciele. Rozciąganie mięśni pomaga również rozluźnić ciało i pozbyć się napięcia mięśniowego, co również sygnalizuje mózgowi odpoczynek.

Idea współistnienia zdrowego umysłu i zdrowego ciała sięga co najmniej 2000 lat, a korzyści płynące z ćwiczeń wykraczających poza zdrowie fizyczne również nie jest nowym pomysłem. Praktykowanie jogi może pomóc w walce ze stresem, lękiem czy depresją. Dla wielu osób jednak joga może być stosunkowo słabym sposobem na radzenie sobie z tymi objawami. Zdrowie psychiczne i fizyczne nie jest ze sobą ściśle powiązane, ale równoważne. Pojawia się coraz więcej badań, które wskazują, że praktyka jogi poprawia ogólny stan zdrowia, w tym mózg.

Chociaż nikt nie zbadał jeszcze jakiej dawki ćwiczeń potrzebujemy do utrzymania prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu. W przypadku praktykowania jogi podobnie jak w przypadku każdej aktywności fizycznej ważne jest słuchanie własnego ciała i poznanie jego granic.

Jaki jest wpływ jogi na mózg?

Emocje gromadzą się w naszym ciele w ciągu całego dnia, wpływając na nasze zachowanie i umysł zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Wspaniale czujemy się, kiedy otrzymujemy dawkę pozytywnych emocji. Jednak kiedy wkraczają złe emocje, trudno jest nam się skoncentrować, wykonać pracę, czy prowadzić logiczną, spokojną rozmowę.

Rozważając wpływ jogi na mózg, przyjrzyjmy się, w jaki sposób joga może być kluczowym elementem uzdrawiania psychicznego i emocjonalnego, a także rozwiązać problemy z pewnością siebie, relacjami z innymi ludźmi, problemami rodzinnymi czy problemami w pracy.

Kilka szczegółów na temat wpływu jogi na nasz mózg:

  • Uspokojenie układ nerwowego. Dzięki jodze wchodzisz w bardziej zrelaksowany stan. Joga przenosi Cię do ze współczulnego układu nerwowego do przywspółczulnego układu nerwowego. W trakcie każdego treningu jogi odczuwamy mniej niepokoju. Gdy tylko zaczniemy głęboko oddychać, zwolnimy i nasz układ nerwowy się uspokoi.
  • Zwiększenie mocy mózgu. Pozycja jogi, taka jak pies z głową skierowaną w dół, mogą Cię zrelaksować i odstresować. Praktykowanie tej pozycji trzy razy w tygodniu, może faktycznie zwiększyć funkcjonowanie mózgu u osób wykonujących siedzącą pracę. Z przeprowadzanych badań wynika, że trzy 20-minutowe sesje jogi każdego tygodnia poprawiły koncentrację i zapamiętywanie informacji. Poprawie uległa również wydajność zadań poznawczych istotnych w życiu codziennym.
  • Zwiększone szczęście. Według psychologów życie chwilą poprawia nastrój. Spędzamy prawie połowę czasu na planowaniu z wyprzedzeniem lub rozmyślaniu o przeszłości. Joga pomaga nam skupić się na teraźniejszości, zapewniając zarówno ćwiczenia fizyczne, jak i mentalne.
  • Osłabienie funkcji poznawczych. Osoby regularnie uczestniczące w zajęciach z jogi poprawiają pamięć i nastrój w większym stopniu, niż ci, którzy wykonują konwencjonalny trening mózgu. Po jodze i medytacji wiele osób lepiej wykonuje zadania związane z funkcją poznawczą.
  • Powstrzymanie upośledzenia umysłowego związanego ze starzeniem się. U osób starszych mających wczesne problemy z pamięcią praktykowanie jogi przyniosło lepsze efekty niż podstawowe ćwiczenia mózgu.

Skutki klinicznie praktyki jogi i oddechu

Zaawansowane technologie obrazowania mózgu udowadniają, że joga i medytacja mogą dosłownie zmienić nasz mózg. Płat czołowy stanowi dwie trzecie ludzkiego mózgu, odgrywając istotną rolę w motywacji i zapamiętywaniu. Jest to centrum wyższych funkcji poznawczych używanych codziennie do podejmowania decyzji i przeprowadzania wyższych procesów mentalnych, takich jak funkcje wykonawcze, uwaga, pamięć i język. Jakie efekty daje joga naszemu mózgowi?

  • Regulacja emocjonalna. Stała praca nad oddechem wykorzystywana w jodze pomaga wpływać na regulację emocjonalną na poziomie fizjologicznym. Mimowolny układ nerwowy działa głównie na autopilocie, nie możemy łatwo kontrolować reakcji, takich jak tętno czy szybkość oddychania.
  • Kortyzol. Joga wpływa na naszą oś nadnerczy przysadki mózgowej, regulując produkcję kortyzolu, czyli hormonu stresu. Nawet krótki trening jogi w ciągu dnia ma pozytywny wpływ na reakcje hormonalne, zmniejszając stan związany z przewlekłym stresem.
  • Zwiększona istota szara mózgu. Znajdująca się w korze mózgowej. Jej zmniejszona ilość może prowadzić do upośledzenia pamięci, problemów emocjonalnych, gorszej tolerancji na ból i pogorszenie funkcji poznawczych. Ludzie, którzy regularnie ćwiczą jogę, mają większy poziom szarej masy.

Jak joga wpływa na mózgi i zdrowie

Joga jest uniwersalna, jest dla każdej osoby. Codzienne praktykowanie jogi może pomóc złagodzić objawy wielu dolegliwości bez negatywnych skutków ubocznych. Oto kilka obszarów, w których joga pozytywnie wpływa na mózg, pomagając w wielu problemach zdrowotnych:

  • Zaburzenie afektywne dwubiegunowe, joga może pomóc ludziom radzić sobie z zaburzeniem afektywnym dwubiegunowym, ponieważ ekstremalne stany emocjonalne tego problemu często są pogarszane, a nawet wywoływane przez stres. Wiele osób, które cierpi na zaburzenia afektywne dwubiegunowe, uważa jogę jako metodę, która zmieniła ich życie. Synchroniczny oddech podczas zajęć uspokaja zarówno ciało, jak i umysł.
  • System odpornościowy. Joga pomaga wzmocnić system odpornościowy i zmniejszyć stan zapalny w ciele.
  • Chociaż migreny mają różne przyczyny, wiele z nich spowodowanych jest brakiem dostarczenia wystarczającej ilości krwi do mózgu. Wiele osób skarżących się na migreny po podjęciu aktywności związanej z jogą zauważyło po pewnym czasie, ustanie napadów migreny i łagodniejszy ich przebieg.
  • Udar mózgu występuje, gdy część mózgu przestaje otrzymywać stały dopływ krwi bogatej w tlen, której potrzebuje. Jest to jedna z głównych przyczyn niepełnosprawności i często powoduje trudności z utrzymaniem równowagi. Ćwiczenie jogi może poprawić równowagę, dając większą pewność w radzeniu sobie z codziennymi czynnościami.
  • ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej zmniejszany jest dzięki stale praktykującej jodze i medytacji, zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Objawy zmniejszone zostały dzięki zwiększeniu poziomu dopaminy i wzmocnieniu kory przedczołowej.
  • Uzależnienia. Joga coraz częściej stosowana jest w programach leczenia uzależnień oraz przez cały okres rekonwalescencji, aby zapobiegać nawrotom. Pomaga zmniejszyć objawy odstawienia i głodu oraz nauczyć uzależnionych jak radzić sobie z codziennymi stresorami.

Joga pomaga zachować zdrowy i młody mózg

W porównaniu do innych gatunków ludzie mają największy mózg w porównaniu do wielkości ciała. Chociaż może wydawać się niewielki i stanowi przeciętnie dwa procent masy ciała ludzkiego, mózg jest potężny i zużywa około 20% całkowitego tlenu i 20% krwi krążącej w ciele.

Pojawiający się coraz częściej stres w naszym codziennym życiu powoduje, że szukamy nowych sposobów, aby zadbać o swoje dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne. Joga to naturalny sposób na powrót do równowagi, chwalony przez coraz większą ilość ludzi na całym świecie.

Joga może chronić mózg przed kurczeniem się, co jest efektem ubocznym starzenia się. Przeprowadzone badania wykonane za pomocą rezonansu magnetycznego udowodniły korelacje między zwiększoną objętością mózgu a jogą. Stwierdzono, że starsze osoby uprawiające jogę od paru lat mają większą objętość mózgu niż ich rówieśnicy. Szczególnie obszary odpowiadające relaksowi i pozytywnych emocji zostały powiększone.

Niezależnie od tego, czy chcesz poprawić swoją pamięć i koncentrację, zwalczyć oznaki starzenia się, poprawić nastrój lub zmniejszyć niepokój, pamiętaj, że joga jest świetną metodą, żeby zwalczyć wszystkie te dolegliwości. Wielu trenerów fitnessu uznaje jogę za cenną część treningu funkcjonalnego. Trening ten koncentruje się na wytrzymałości, sile i koordynacji, aby umożliwić maksymalne wykonanie codziennych zadań.

Odporność, zdolność do radzenia sobie ze stresem nie jest czymś, z czym się rodzimy. Każdy ma inny próg reakcji na stres, miłość czy stawiane przed nami wyzwania. Dzięki jodze możesz nauczyć się jak radzić sobie ze starymi nawykami, które uniemożliwiają Ci bycie lepszą wersją samego siebie.

Joga polega na głębokim oddychaniu, rozluźnieniu mięśni, oczyszczeniu umysłu i cieszeniu się obecną chwilą i wprowadzaniu jej do naszego codziennego planu dnia. Dzięki jodze odrzucimy złe nawyki, wyeliminujemy negatywne emocje i zmniejszymy stres.

Wielu ekspertów zaleca dwa treningi jogi w ciągu tygodnia, aby powrócić do stanu emocjonalnej równowagi. A Wy jakie macie doświadczenie z jogą? Jak wpłynęła na wasze życie? Piszcie w komentarzach!