Po jakie suplementy sięgnąć?

W wielu przypadkach dieta i trening nie wystarczy, wtedy należy sięgnąć po suplementy żeby wspomóc procesy zachodzące w naszym organizmie. Suplementy najczęściej stosowane są przez sportowców w tym głównie kulturystów, ponieważ pomagają osiągnąć założony cel, czy to będzie budowa masy mięśniowej, modelowanie sylwetki w celu uzyskania lepszej definicji, czy też nabycie większej siły i wytrzymałości. 

Suplementy dla sportowców można podzielić na przed treningowe, podczas treningowe i po treningowe. Tzw. przedtreningówki stosuje się głównie w celu zwiększenia wydolności organizmu w trakcie wysiłku. „Suple” podczas treningowe stosuje się głównie w celu dodania energii, składają się głównie z węglowodanów prostych. Z kolei suplementy po treningowe stosuje się w celu zahamowania procesów katabolicznych. 

Do najpopularniejszych i głównie stosowanych suplementów możemy zaliczyć:

Kreatynę – to organiczny związek chemiczny występujący głównie w mięśniach i ścięgnach. Kreatyna została spopularyzowana w latach 90 XX wieku jako środek pozwalający na zwiększenie wyników sportowych i budowanie beztłuszczowej masy ciała. Najważniejszą funkcją kreatyny jest wpływ na odnawianie cząstek ATP i stymulacja syntezy białek. Dzięki kreatynie będziemy bardziej wytrzymali, szybciej będziemy się regenerować, będziemy mieć więcej siły, odnotujemy przyrost beztłuszczowej masy ciała. Wyróżniamy takie rodzaje kreatyny jak: cytrynian, jabłczan, ester, azotan, chlorowodorek, glukonian, ketoglutaran i orotan. 

BCAA – aminokwasy rozgałęzione zmniejszają uczucie zmęczenia po treningu, wykazują również potencjał antykataboliczny w komórkach mięśniowych. Pozytywnie wpływają na regenerację tkanki mięśniowej po treningu . Stosowanie suplementów BCAA wspomaga rozrost mięśni, jednocześnie chroniąc je przed rozpadem oraz pozytywnie wpływa na nasze reakcje na stres i ból związany z wysiłkiem fizycznym.

HMB – jest związkiem naturalnie wytwarzanym w organizmie człowieka z aminokwasu egzogennego jakim jest leucyna. Niewielkie ilości tego związku znajdują się w produktach spożywczych. HMB przyspiesza regenerację organizmu po ćwiczeniach o wysokiej intensywności, wspomaga zachowanie beztłuszczowej masy ciała. Suplementacja HMB jest bezpieczna zarówno u osób młodych jak i starszych.

Cytrulinę – należy do aminokwasów endogennych, zmniejsza uczucie zmęczenia przy wysiłkach tlenowych i beztlenowych, chroni i usprawnia działanie układu krążenia. Korzyści jakie wynikają z suplementacji cytruliną to zwiększenie poziomu ATP, lepszy skurcz mięśni, zwiększenie wydolności, obniżenie ciśnienia, lepsze ukrwienie mięśni. 

Odżywki białkowe – białko to budulec masy mięśniowej, powinno się je przyjmować zarówno przed jak i po treningu, również w cyklu redukcyjnym ponieważ wspomaga procesy antykataboliczne. Wyróżniamy takie rodzaje odżywek białkowych jak białko serwatkowe, koncentrat, izolat i hydroizolat.