Bieganie, bieganie i jeszcze raz bieganie

Bieganie to bardzo popularny sport zarówno wśród osób młodych jak i starszych. Dzieje się tak ponieważ uprawianie tego sportu niesie za sobą szereg nieocenionych korzyści zwłaszcza zdrowotnych, ponadto jest to sport, do którego nie jest wymagany żaden specjalistyczny sprzęt sportowy, zatem jest to sport tani, na który może pozwolić sobie każdy.

Zatem jak bieganie wpływa na nasze zdrowie?

Otóż, należy zacząć od tego, że to wysiłek aerobowy przyspieszający krążenie i zwiększający wymianę tlenową, obniża ciśnienie tętnicze krwi co zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru czy zawału, znacznie wzmacnia serce, kości i stawy, sprawia, iż cały organizm jest bardziej dotleniony, organizm lepiej sobie radzi z wydzielaniem toksyn a mięśnie całego ciała stają się mocniejsze.

Kolejną zaletą biegania jest to, iż dostarcza nam więcej energii a to przekłada się na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu zwłaszcza mózgu, który bardziej dotleniony lepiej funkcjonuje (poprawia się koncentracja i pamięć).

Jeżeli chcesz schudnąć to bieganie również jest idealnym rozwiązaniem dla Ciebie, ponieważ przyspiesza metabolizm i ze wszsytkich sportów aerobowych pozwala spalić najwięcej kalorii, ok. 700-1000 w godzinę. Bieganie świetnie rzeźbi sylwetkę przede wszystkim mięśnie nóg. Znacznie redukuje poziom stresu. Po treningu czujemy się weseli, pełni energii, zrelaksowani a to dzięki działaniu endorfin. Bieganie dodaje radości i pewności siebie pomaga również nauczyć się gospodarowania czasem.

Jak zacząć?

Jeżeli dotychczas Twoim ulubionym sportem było picie piwka siedząc na kanapie przed telewizorem a zaczynasz swoją przygodę z bieganiem to możesz się lekko zdziwić. Najgorsze są pierwsze 2 tygodnie treningów, później jest już z górki. Na początku trzeba połączyć trucht z marszem tak aby przygotować swój organizm do wysiłku ponadto należy pamiętać o odpowiednim obuwiu.

Uzupełnieniem treningu biegowego jest odpowiednio zbilansowana dieta. Należy ustalić ilość białka, węglowodanów i tłuszczy w diecie. Proporcje składników odżywczych w diecie różnią się od tych dla osób o siedzącym trybie życia czy osób uprawiających sporty siłowe.

Najtrudniejszym w bieganiu jest to aby zachować systematyczność treningów i utrzymać motywację. Pomocną rzeczą jest aplikacja do biegania na smartfon, która mierzy naszą aktywność (ilość spalonych kalorii, przebyty dystans, czas itp.). Umieść swój plan treningowy w widocznym miejscu. Biegaj słuchając muzyki, która pozwoli utrzymać tempo biegu.

Bieganie to świetny sposób na spędzanie wolnego czasu, poprawę kondycji, odchudzanie czy przeciwdziałanie nadmiernemu stresowi.